Audyt regulaminu sklepu internetowego okiem Sprzedawcy

W dzisiejszym wpisie zamieszczamy opinię Sprzedawcy internetowego, który postanowił skorzystać z audytu regulaminu oraz jego korekty. Zapraszamy do zapoznania się z jego historią.

Prowadzę sklep internetowy z odzieżą. Ostatnio coraz częściej czytam w sieci historie rozgoryczonych e-handlowców z różnych branż, którzy otrzymali nawet kilkadziesiąt pozwów sądowych za stosowanie klauzul niedozwolonych w regulaminach swoich sklepów internetowych. Teraz żałują, że w porę nie pozbyli się z regulaminów zapisów niezgodnych z prawem.

Bardzo dobrze znam treść regulaminu swojego e-sklepu i nigdy nie wydawało mi się, że zawiera jakieś błędy. Nie jestem profesjonalistą w tej dziedzinie, dlatego nie zaufałem swojej intuicji. Z doświadczenia wiem, że lepiej zapobiegać, zatem postanowiłem skorzystać z bezpłatnego audytu regulaminu przeprowadzonego przez prawnika. Zależy mi na zdobyciu zaufania klientów i budowaniu wiarygodności mojego sklepu internetowego. Chcę oszczędzić sobie nerwów związanych z udziałem w postępowaniach sądowych, dlatego zdecydowałam się na audyt regulaminu.

Skontaktowałem się w tej sprawie z kompetentną osobą. Z ciekawości zapytałem, jak przebiega cała procedura przeprowadzenia audytu. Otrzymałem wyczerpującą odpowiedź, która utwierdziła mnie w przekonaniu, że zlecenie bezpłatnego audytu to właściwe rozwiązanie. Celem kontroli regulaminu jest wykrycie klauzul niedozwolonych, czyli zapisów niezgodnych z dobrymi obyczajami i rażąco naruszających interesy konsumentów. Ewentualne braki informacyjne również zostaną zasygnalizowane przez prawnika, bowiem zgodnie z prawem sprzedawca musi poinformować konsumentów o szeregu danych dotyczących jego samego oraz e-sklepu.

Audyt regulaminu przeprowadzany jest kompleksowo. Polega zarówno na szczegółowej analizie poszczególnych zapisów oraz na ocenie całego regulamin. Nurtowało mnie, dlaczego w ten sposób sprawdza się zapisy, dlatego poprosiłem o wyjaśnienie. Okazało się, że niejednokrotnie bywa tak, iż postanowienie wyrwane z kontekstu mogłoby być uznane za niedozwolone, ale w kontekście innych postanowień jego abuzywność może zostać wyłączona.

>> Darmowy audyt regulaminu – przegląd ofert

Dowiedziałem się, że istotne jest, aby raz na jakiś czas, najlepiej co 2-3 miesiące, przeprowadzić taki audyt i w razie wykrycia klauzul niedozwolonych, czym prędzej poprawić błędy. Cykliczne sprawdzanie regulaminu jest konieczne dlatego, że katalog klauzul abuzywnych jest otwarty.

Jako właściciel sklepu internetowego jestem wyjątkowo narażony na pozywanie przed SOKiK. Jeśli ktoś wpisze najpopularniejsze klauzule do wyszukiwarki, to po chwili zobaczy listę potencjalnych pozwanych. Być może znalazłbym się wśród nich, ale wolałem nie ryzykować.

Audyt wykazał, że mój regulamin zawiera trzy klauzule niedozwolone. Oto ich treść:

  1. Sklep nie zwraca kosztów dostawy poniesionych przez Klienta przy zamówieniu towarów”.
  2. „Pieniądze zostaną zwrócone w ciągu 21 dni przelewem bankowym na konto wskazane przez Klienta w formularzu „Zwrot”.
  3. „Sklep nie ponosi odpowiedzialności za niedostarczenie towaru lub opóźnienie w dostawie spowodowane błędnym lub niedokładnym adresem podanym przez Klienta lub błędem wynikającym z pracy Firmy Kurierskiej”.

Od razu poprosiłem prawnika o poprawienie regulaminu. Prawnik zwrócił mi również konieczność na dokonanie rejestracji zbioru danych osobowych moich klientów do GIODO.

>> Przeczytaj więcej: Obowiązki sklepu i serwisu internetowego w zakresie danych osobowych (GIODO)

Kamień spadł mi z serca, gdy zdałem sobie sprawę z tego, że zapobiegł . Mogłem dostać nawet kilka pozwów sądowych za jedną klauzulę, co zwiększyłoby potencjalną karę pieniężną.

Jeśli dbasz o pozostałe kwestie związane z prowadzeniem sklepu internetowego, to zdaj sobie sprawę z tego, że poprawny regulamin to sprawa priorytetowa. Z bezpłatnego audytu regulaminu płyną same korzyści. Można poszczycić się wśród klientów tytułem prokonsumenckiego przedsiębiorcy, który prowadzi swój biznes zgodnie z prawem. Polecam audyt wszystkim przedsiębiorcom, którzy jeszcze nie są świadomi swoich błędów w regulaminach e –sklepów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


8 + = trzynaście